Guide til håndtering af dødsbo

Der er mange ting at forholde sig til, når du skal håndtere et dødsbo. Vi vil selvfølgelig gerne hjælpe dig med at håndtere forsyningerne på afdødes adresse. 

Er du ægtefælle eller samlever?

Er du efterlevende ægtefælle eller samlever, kan vi indsætte dig som ny kunde på kundeaftalen, før der er lavet en skifteretsattest. Som kunde på kundeaftalen hæfter du for forbruget i boligen og vil modtage kommende regninger og kommunikation fra forsyningen. 

Sådan registreres du som ny kunde på kundeaftalen
  1. Du kontakter os hurtigst muligt for at ændre navnet på kundeaftalen til efterlevende ægtefælle eller samlever.
  2. Vi kontakter bobestyrer/ægtefælle/samlever vedr. kundeforholdet senest 8 uger efter, at dødsboet er offentliggjort i Statstidende. Kontakten sker via Skifteportalen.dk (åbner i et nyt vindue), som bobestyrer/ægtefælle/samlever har adgang til. 

Vi anbefaler altid, at du som pårørende kontakter os hurtigst muligt i tilfælde af dødsfald. Det skyldes, at der kan gå op til 3-4 måneder, før vi får automatisk besked fra Statstidende om dødsboet. På den måde undgår du blandt andet, at der opstår ubetalte regninger. 

Anmeld dødsbo 

Er du anden pårørende eller advokat?

Er der ingen efterlevende ægtefælle eller samlever, skal der indsættes en kontaktperson på kundeaftalen, da afdøde hæfter for aftalen, indtil en ny forbruger er registreret på adressen.

Kontaktpersonen vil modtage regninger og øvrig kommunikation fra forsyningen, indtil boligen er solgt eller udlejet. Det vil sige, indtil en ny person hæfter for forbruget i boligen.

Sådan registreres du som kontaktperson

Er du pårørende eller advokat, skal du have en skifteretsattest og skiftefuldmagt, før du kan indsættes som kontaktperson på afdødes kundeforhold. Skifteretsattesten er et dokument fra Skifteretten, som blandt andet giver dig ret til at råde boet.

Anmeld dødsbo

Betaling af regninger fra Aalborg Forsyning

Afdødes konti spærres af banken. Det gælder også de fælleskonti, som afdøde havde med for eksempel en ægtefælle.

Det betyder, at hvis regninger fra Aalborg Forsyning tidligere er betalt automatisk (f.eks. Betalingsservice) fra en af afdødes konti, vil de automatiske betalinger stoppe.

Medmindre der er indsat en kontaktperson/bobestyrer eller ægtefælle/samlever på kundeforholdet, vil regninger i stedet blive sendt til afdødes e-Boks eller postkasse. 

Kommunikation fra Aalborg Forsyning

Adgangen til afdødes e-Boks bliver spærret. Personer, der har haft læseadgang til afdødes e-Boks, mister også adgang. 

Det betyder, at hvis afdøde modtog post fra Aalborg Forsyning i e-Boks, vil du som pårørende risikere at gå glip af væsentlige informationer vedr. kundeforholdet, indtil adgangen til e-Boks er åbnet igen. 

Hvis ikke kunden modtog post fra Aalborg Forsyning i e-Boks, vil posten fortsætte med at blive sendt til afdødes postkasse. 

Udbetaling af tilgodehavende

Hvis du er efterlevende ægtefælle eller samlevende, og er blevet registreret på kundeforholdet i stedet for afdøde, vil du få eventuelt tilgodehavende udbetalt til din NemKonto.

Boede afdøde alene på adressen, vil eventuelt tilgodehavende blive udbetalt til NemKonto, når boligen er registreret solgt eller lejemålet registreret fraflyttet hos os.  

Bemærk: For at vi kan udbetale til NemKonto, skal vi have registreret CPR-nummer. 

Læs mere om udbetaling af tilgodehavende